Niewidzialne siły

dr Julia Kołodko
dr Julia Kołodko, fot. materiały prasowe
Strategia „nisko wiszących owoców” polega na tym, że zaczynamy od czegoś najprostszego, a jak to już zostanie wdrożone, przechodzimy na wyższy poziom. Jak wykorzystać ekonomię behawioralną w zarządzaniu pracownikami – opowiada dr Julia Kołodko.

Dzięki podejściu behawioralnemu ludzka irracjonalność może działać na korzyść twoją i twojej organizacji, a nie przeciwko wam – czytam na twojej stronie.

Tak, bo nam się wydaje, że jesteśmy racjonalni w swoich wyborach, a w rzeczywistości często sterują nami „niewidzialne siły”, o których istnieniu nie mamy pojęcia. Jeśli jednak je poznamy, będziemy mogli je świadomie wykorzystywać, by skłaniać siebie lub innych do pożądanych zachowań. Tym właśnie zajmuje się ekonomia behawioralna, którą wykorzystuję w swojej pracy.

Podaj przykład takiej niewidzialnej siły.

Odkryto, że na stołówkach, w których jedzenie jest serwowane w formie szwedzkiego stołu, wybieramy to, co jest na początku bufetu i to, co jest najłatwiej dostępne. Jeśli np. przede mną stoi miska z sałatką, którą mogę sobie sama nałożyć, a za ladą są ciastka, o które muszę poprosić kelnerkę, to prawdopodobnie wybiorę sałatkę. Co ciekawe będę przekonana, że wzięłam ją, bo miałam na nią ochotę. W tym przypadku niewidzialną siłą jest skłonność do wybierania łatwizny, nawet jeśli z drugą opcją wiąże się tak mały wysiłek jak prośba o ciastko. Tę wiedzę można wykorzystać np., by zachęcić pracowników do zdrowego odżywiania. Kolejnym sposobem na przekonanie ludzi do jakiegoś działania jest mówienie im lub pokazywanie, że inni właśnie tak robią. Oczywiście pod warunkiem, że będzie to prawda. Chodzi o to, że zgodnie z zasadą społecznego dowodu słuszności jesteśmy skłonni naśladować większość....

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 11/2022 (86)

Więcej możesz przeczytać w 11/2022 (86) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ