„Powrót do przyszłości” i zielona energia – za nami 4. edycja Huawei Startup Challenge

4. edycja Huawei Startup Challenge
4. edycja Huawei Startup Challenge / Fot. mat. pras.
Na gali finałowej czwartej edycji Huawei Startup Challenge poznaliśmy laureatów konkursu, który wspiera polskie startupy pozytywnego wpływu. Kto tryumfował?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2024 (104)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiły się innowacyjne spółki z całej Polski. Założeniem programu współorganizowanego ponownie przez Startup Academy było wyłonienie najbardziej nowatorskich rozwiązań dotyczących efektywnej energetyki. Swoje pomysły zaprezentowali polscy przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie, a wydarzenie, które miało miejsce w połowie kwietnia, było nie tylko rywalizacją o nagrody, ale również sposobem na zdobycie wartościowych kontaktów i globalnej ekspozycji

dla młodych innowatorek i innowatorów. Uczestnicy wydarzenia co roku mają szansę skorzystać z eksperckiej opieki oraz z dostępu do wiedzy i doświadczenia renomowanych instytucji i firm partnerskich.

Każda z 10 finałowych spółek miała pięć minut na przekonanie do swojego pomysłu członków kapituły i publiczność. Niektóre wystąpienia były dosyć zaskakujące. Startup W2H2 przedstawił pomysł i historię rodem z „Powrotu do przyszłości”, NanoSci zaczął od kadru z „Ojca chrzestnego”, a skończył na wznoszeniu toastu za zielone rozwiązania. Działo się, to nie ulega wątpliwości.

Najlepsi z najlepszych

Główną nagrodę zgarnął Instytut Optymalizacji Technologii, który opracował przełomową Pływającą Elektrownię Wodną, umożliwiającą przetwarzanie energii płynącej rzeki na energię elektryczną bez potrzeby kosztownych inwestycji w budowę betonowej zapory oraz zalewu, co minimalizuje negatywny wpływ na środowisko naturalne. Choć w trakcie prezentacji przedstawiciele instytutu skupili się na korzyściach, jakie może dać wykorzystanie PEW np. na Wiśle, kiedy odbierali nagrodę dodali również, że ich rozwiązanie może znacząco przyczynić się do ratowania lasów amazońskich.

Inicjatywie będziemy się bacznie przyglądać, a już niebawem na naszych łamach ukaże się wywiad z przedstawicielami instytutu.

Firma WindTAK zdobyła drugie miejsce dzięki systemowi 5GVG, który połączył efektywność i oszczędności kosztów obsługi istniejących turbin wiatrowych, zwiększając roczny wskaźnik produkcji turbiny. Natomiast startup Kuuler znalazł się na podium dzięki stworzeniu radiacyjnego panelu chłodzącego wykorzystującego nieliniowe odbicie promieniowania cieplnego w zakresie długości fali odpowiadającej oknu atmosferycznemu. Rozwiązanie umożliwia emisję energii w postaci fal elektromagnetycznych, które usuwają ciepło z otaczających obiektów. Kuuler zdobył jednocześnie drugie miejsce w plebiscycie publiczności (zwyciężył W2H2, zgarniając nagrodę od partnera konkursu – Nextbike), a na spółkę zagłosowali nasi redaktorzy – ujęła nas bezpretensjonalność młodych założycieli, jak również jasno sprecyzowany plan działania. To wcale nie jest regułą w młodych startupach.

O Kuulerze również niebawem przeczytacie więcej na mycompanypolska.pl.

– Serdecznie gratuluję zwycięzcom czwartej edycji Huawei Startup Challenge, która ma dla nas szczególne znaczenie, bowiem obchodzimy właśnie 20-lecie obecności firmy Huawei w Polsce. Zwycięskie startupy – Instytut Optymalizacji Energii, WindTak oraz Kuuler – wykazały się wyjątkową innowacyjnością i pomysłowością w zakresie zielonej energii. Ich sukces nie jest przypadkowy – to wynik ciężkiej pracy i niezachwianego zaangażowania. Wszyscy uczestnicy przedstawili projekty o dużym potencjale rozwojowym, które mogą znaleźć zastosowanie na szeroką skalę już w niedalekiej przyszłości. Dzięki rosnącemu zainteresowaniu nasze przedsięwzięcie ma szansę się rozwijać i rosnąć z każdym dniem. Dziękuję wszystkim: członkiniom i członkom kapituły, partnerom i organizacjom, którzy wsparli nas w tym roku i mają zamiar wspierać nas w kolejnych edycjach – dodaje Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

– Pragnę pogratulować zwycięzcom 4. edycji Huawei Startup Challenge, której tematem przewodnim w tym roku była zielona energia, czyli aspekt kluczowy dla przyszłości nie tylko Polski, ale też całego świata. Podziękowania i gratulacje należą się również wszystkim uczestnikom, którzy dzięki swojej kreatywności i zaangażowaniu wnieśli istotny wkład w dążeniu do lepszego jutra. W konkursach takich jak ten, liczy się nie tylko zwycięstwo, ale przede wszystkim podjęty wysiłek i zaangażowanie. Prowadząc od lat inicjatywy związane z odpowiedzialnością społeczną, wiemy, że każde działanie, każdy pomysł, każdy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju ma ogromną wartość. Innowacyjne pomysły, pasja i determinacja uczestników są inspiracją dla wielu. Każda próba, niezależnie od wyniku, zbliża nas do osiągnięcia celu zrównoważonego świata. To dowód na to, że innowacje i technologia mogą iść ręka w rękę z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Wszyscy razem tworzymy lepszą, bardziej zieloną przyszłość – komentuje Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR, Huawei Polska.

Dodatkowe wyróżnienia trafiły także do: ponownie WindTAK (od firmy Nomad Electric, partnera wydarzenia, za najlepsze rozwiązanie oparte na data science wspierające rozwój i efektywność sektora OZE).

– Widząc entuzjazm i zaangażowanie uczestników czwartej edycji konkursu jestem przekonana, że przyszłość branży jest w dobrych rękach. Jako organizacja, która od lat wspiera młodych przedsiębiorców z pasją i zapałem, jesteśmy dumni z ich osiągnięć i kreatywności. To niezwykle inspirujące doświadczenie śledzić, jak podejmują się wyzwania budowania lepszego jutra – podsumowuje Karolina Piotrowska, członkini zarządu Startup Academy.

Działać globalnie, wspierać lokalnie

Huawei Startup Challenge jest inicjatywą, która z przytupem wbiła się w rodzimy ekosystem startupowy. To nie tylko konkurs, ale przede wszystkim platforma dla wizjonerów i innowatorów pragnących wprowadzić swoje idee na wyższy poziom. – To program, który jest dla nas swego rodzaju lupą, dzięki której widzimy, jak innowacyjne są polskie technologie. A przy tym, co niezwykle istotne, mają potencjał, by podbijać światowe rynki. Odpowiedzialnością dużych marek jest wspieranie lokalnych talentów oraz ekosystemów innowacji i Huawei Startup Challenge jest właśnie działaniem, dzięki któremu polskie startupy mogą rozwijać się szybciej czy skalować globalnie. Polska ma wszystko, by stać się doliną zielonych innowacji – tłumaczy Alicja Tatarczuk.

Każda z edycji ma swój unikalny motyw przewodni. W zeszłym roku Huawei szukał startupów tworzących innowacje poprawiające zdrowie w sposób holistyczny – od profilaktyki przez kontrolę po leczenie – z kolei w drugiej edycji skupiono się na stawieniu czoła palącym problemom ekologicznym współczesnej Polski i świata. Przez program przewinęły się innowacyjne spółki, które opisywaliśmy także na łamach „My Company Polska” – wystarczy wspomnieć takie firmy jak Oasis Diagnostics, Dynamic Air Cooling, PioLigOn czy Plan Be Eco, które w zeszłym roku zwyciężyło w naszym konkursie Rookie of the Year.C

Patronaty honorowe nad czwartą edycją konkursu objęli Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Pracodawcy RP, Fundacja Teraz Polska oraz Konfederacja Lewiatan.

My Company Polska wydanie 5/2024 (104)

Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ