Raporty

Satysfakcja, emocje i relacje

Satysfakcja,  emocje i relacje

Lojalność klienta to owoc jego pozytywnych doświadczeń związanych z daną firmą, marką, produktem czy usługą. Dziś jednak trudno utrzymać ją przez długi czas, szczególnie lojalność konsumentów, bo klienci biznesowi są dużo wierniejsi.

Grzegorz Kubera 19.04.2016
Daniny małej firmy

Daniny małej firmy

Mali przedsiębiorcy – szczególnie ci, którzy otworzyli działalność w tym roku – mają do dyspozycji kilka rozwiązań dotyczących podatków, które pozwalają zaoszczędzić pieniądze. Kiedy faktycznie można i warto z nich skorzystać?

Trzy sposoby na kredyt

Trzy sposoby na kredyt

Kredyt w rachunku firmowym to popularny sposób na rozwiązanie czasowych problemów z płynnością i zarazem najtańszy, jeśli chodzi o bankowe pożyczki. Najlepiej jednak tej płynności nie stracić. Podpowiadamy trzy sposoby na obniżenie wydatków przedsiębiorstwa i koszty związane z niewypłacalnością odbiorców.

Żeby zakupy były jak tlen

Żeby zakupy były jak tlen

Przedsiębiorstwo powinno mieć strategię kosztową swoich zakupów – zwłaszcza że stanowią one zwykle dużą część jego wydatków. Ale nie wystarczy je zaplanować. Trzeba je także powiązać z celami całej firmy. Inaczej biznes może stracić oddech, nawet gdy zetniemy wydatki do minimum.

W delegacji i restauracji

W delegacji i restauracji

Jak wynika z badań Amadeus Polska, w zeszłym roku swoje wydatki służbowe starała się ograniczyć jedna trzecia rodzimych firm, z czego przytłaczająca większość o co najmniej 8 proc. Przedsiębiorstwom coraz częściej chodzi też o lepsze zarządzanie tymi kosztami, a nie po prostu o toporne cięcia.

Biuro warte wyprawki

Biuro warte wyprawki

Skupiając się na głównej działalności firmy, nieraz zapominamy o jej zapleczu. Nie zwracamy już takiej uwagi na „drobiazgi”, jak rosnące zużycie prądu czy papieru do drukarek. To przecież grosze – myślimy. I mylimy się, bo biurowa infrastruktura potrafi pochłaniać duże sumy.

Jarosław Horodecki 23.03.2016
Oszczędności zaklęte w energii

Oszczędności zaklęte w energii

Na energii elektrycznej czy gazie można w Polsce sporo zaoszczędzić. Na razie jednak z takich możliwości korzysta zaledwie garstka firm. Inaczej jest w przypadku paliwa do samochodów – tu widać dużo większą gospodarność.

Eksport w stylu zen

Eksport w stylu zen

Wyślij towar do Chin i z konfucjańskim spokojem czekaj na zapłatę – strategia rozwoju tyleż dalekowschodnia, co karkołomna. Lepiej zgłębić tajniki biznesowego feng shui i ubezpieczyć transakcję.

Znajdź dobrego partnera

Znajdź dobrego partnera

Chińczycy zazdrośnie strzegą swojej gospodarki, bazując w dużej mierze na rodzimych producentach i dystrybutorach oraz stosując praktyki protekcjonistyczne w wielu branżach. Do tego natężenie konkurencji jest za Wielkim Murem dużo większe niż w UE czy USA. Lecz ze względu na skalę tego rynku zdecydowanie warto na nim zaistnieć.

Chińska ceremonia

Chińska ceremonia

Chińska etykieta zawiera bogatą symbolikę. Odkodowanie jej i zaakceptowanie otwiera nowe przestrzenie we wzajemnej komunikacji, a w biznesie przekłada się na konkretne efekty w postaci cennych, długoterminowych kontraktów.

Karolina Prewęcka 20.02.2016
Chiński syndrom i polski biznes

Chiński syndrom i polski biznes

Jak przekonują eksperci, dobry, dalekosiężny plan współpracy gospodarczej z Chinami może być szansą dla polskiego biznesu. Szczególnie dla naszego eksportu.

Skromna skrzynka z narzędziami

Skromna skrzynka z narzędziami

Podsumujmy: właściciele małych i średnich firm teoretycznie mają do wyboru cały szereg instrumentów wspomagających zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie. W praktyce skazani są jednak na zaledwie kilka tego typu narzędzi, z kredytem bankowym na czele. Polski rynek finansowy wciąż nie dogonił zachodnioeuropejskiego.

Nie taki windykator straszny

Nie taki windykator straszny

Przedsiębiorcy często mają opory przed korzystaniem z pomocy windykatorów. Boją się, że stracą przez to np. dużego klienta albo zostaną wciągnięci w działania na granicy prawa. Tymczasem rynek usług windykacyjnych dojrzał, a ich zakres obejmuje już nie tylko kompleksową pomoc w odzyskiwaniu należności, lecz także działania prewencyjne.

Mądry przed szkodą

Mądry przed szkodą

26 mld zł, czyli 2,1 proc. przychodów – tyle łącznie musiały spisać na straty polskie firmy, ponieważ ich klienci nie zapłacili za towary lub usługi. Wiele z nich nie miałoby tych kłopotów, gdyby sprawdzały swoich kontrahentów.

Adam Mielczarek 27.01.2016
Jak sprzedawać i nie mieć dłużników

Jak sprzedawać i nie mieć dłużników

Konsekwencja, prewencja, kontrola i wspieranie rozwoju partnera – to podejście bardzo się sprawdza, jeśli chcemy uniknąć problemów z płatnościami ze strony swych odbiorców, utrzymywać płynność finansową oraz zwiększać sprzedaż i obroty. Dowiódł tego przypadek koszalińskiej firmy JAAN.

Zacznij od siebie, bo pańskie oko konia tuczy

Zacznij od siebie, bo pańskie oko konia tuczy

Płynność finansowa firmy w dużym stopniu zależy od tego, na ile sama jest gospodarna i oszczędna. Bywa, że ta gospodarność ratuje ją przed zniknięciem z rynku, gdy zachowanie kontrahentów pozbawia ją gotówki niezbędnej do prowadzenia biznesu. Gdzie szukać oszczędności na własnym podwórku?

Patent dla mistrzów

Patent dla mistrzów

Ci, którzy chcieliby przeszczepić na polski grunt gotowe i sprawdzone rozwiązanie z zagranicy, takie, którego w kraju na razie nie ma i sygnowane jest marką, która jeszcze nie weszła na nasz rynek, mogą kupić licencję od jej właściciela i odtworzyć u nas identyczny koncept. Lecz nie bez kozery nazywa się to masterfranczyzą, z naciskiem na „master”.

Aaaa licencję kupię!

Aaaa licencję kupię!

Pieniądze to najmniejszy problem – zwykł mawiać fałszywy hrabia Leon Kunicki w „Karierze Nikodema Dyzmy”. Niestety, nie w przypadku chętnych do zakupu licencji franczyzowej. Dla nich oferta finansowa jest dość uboga i często, chcąc dołączyć do sieci, muszą szukać pieniędzy z kilku źródeł, w tym od franczyzodawcy.

Jak zostać dawcą

Jak zostać dawcą

Jeśli przedsiębiorca ma sprawdzony, udany model działania, a do tego szuka sposobów na dalszą ekspansję, optymalizację własnego biznesu czy spieniężenie pomysłu na niego, może przekształcić się we franczyzodawcę. Aż 95 proc. takich transformacji kończy się sukcesem.

Adam Mielczarek 15.12.2015
Cudzy pomysł, własny biznes

Cudzy pomysł, własny biznes

Pieniądze i chęć ciężkiej pracy to dużo, ale jednak za mało, by prowadzić własny biznes. Potrzebny jest jeszcze pomysł. Jeśli go nie mamy, rozwiązaniem może być przystąpienie do sieci franczyzowej. Lecz nie jest ono dobre dla wszystkich.

Pod wspólnym szyldem

Pod wspólnym szyldem

Od restauracji po szkoły, od sklepów odzieżowych po banki – trudno znaleźć branżę, w której nie funkcjonowałyby systemy franczyzowe. Biznes sieciowy robi furorę od ponad 20 lat, ale dopiero od niedawna, jak przekonują eksperci, franczyza w polskim wydaniu jest dojrzała i bezpieczna.

Ma być tanio, szybko i bezpiecznie

Ma być tanio, szybko i bezpiecznie

Dwa tygodnie oczekiwania na towar kupiony w sklepie internetowym – kiedyś to standard, dziś rzecz nie do pomyślenia. Klienci rzadko są gotowi czekać na odbiór zamówienia dłużej niż dwa dni. Dlatego logistyka jest jednym z najbardziej newralgicznych elementów e-handlu.

Przepis na płatności instant

Przepis na płatności instant

Pieniądze na koncie w kilka sekund. Szybkie zamknięcie transakcji, wygoda i bezpieczeństwo kupującego. To najważniejsze zalety systemów płatności, jakie można zastosować w sklepach online bądź na stronach internetowych, na których prowadzimy sprzedaż. Oferuje je kilku dostawców. Na co zwrócić uwagę, wybierając najlepszego dla nas i naszych klientów?

Baza danych albo kula w płot

Baza danych albo kula w płot

Big Data i „ciasteczka” wydają się stworzone dla sklepu internetowego. Przede wszystkim dlatego, że służą personalizacji podejścia do e-klienta. Bez niej rośnie prawdopodobieństwo, że skierowane do internauty zabiegi handlowe i marketingowe trafią jak kulą w płot.

Adam Mielczarek 17.11.2015
Gotowiec czy samodzielna konfiguracja?

Gotowiec czy samodzielna konfiguracja?

Założenie sklepu internetowego nie jest trudne, na pewno nie bardziej niż znalezienie i wynajęcie lokalu na stacjonarną placówkę. Za to mniej kosztuje. O ile mniej, zależy jednak od ustalenia kilku rzeczy, zanim jeszcze wydamy na jego uruchomienie pierwszą złotówkę.

W internecie lepiej być, niż nie być

W internecie lepiej być, niż nie być

Przez kilkanaście lat e-handel w Polsce rozwinął się z ciekawostki z wielkim potencjałem w prawdziwą potęgę. W 2015 r. wygeneruje u nas grubo ponad 30 mld zł obrotów. W kolejnych latach ta kwota pójdzie jeszcze w górę, choćby dlatego, że liczba e-sklepów co roku rośnie o ok. 15 proc., a cyfryzacja społeczeństwa postępuje.

CSR, MSP i PARP

CSR, MSP i PARP

Małe i średnie firmy, które chcą być odpowiedzialne społecznie, mogą ubiegać się o dofinansowanie rozwiązań z zakresu CSR, szczególnie szkoleń i doradztwa. Szukając oferty publicznego wsparcia, powinny przede wszystkim zajrzeć na strony PARP.

CSR. To tylko biznes

CSR. To tylko biznes

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR, nie jest – wbrew temu, co sądzi wielu przedsiębiorców – jedynie filantropią. To przede wszystkim działalność, która ma przynieść firmie zyski. Tyle że z zachowaniem szacunku dla całego jej otoczenia.

Duzi zmieniają mniejszych

Duzi zmieniają mniejszych

Wprowadzenie w firmie zasad CSR – na serio, a nie pod publiczkę – wymaga zapału, solidnego przygotowania i cierpliwości. Przykład dają wielkie firmy, które zresztą coraz częściej egzekwują etyczne podejście u swych mniejszych kontrahentów.

Jarosław Horodecki 21.10.2015
Widzisz problem? Załóż firmę z misją

Widzisz problem? Załóż firmę z misją

Panuje opinia, że jeśli polska firma z sektora MSP twierdzi, iż jest odpowiedzialna społecznie, to zapewne jest to tylko marketing. Sporo w tym racji, niemniej przybywa u nas przedsiębiorstw, które są tak pomyślane, by generować korzyści zarówno finansowe, jak i społeczne. Często są to startupy zakładane przez młodych ludzi.

COP żyje i ma się dobrze

COP żyje i ma się dobrze

Przemyślany dobór partnerów, ścisła kooperacja i sprawne gospodarowanie zasobami – KOM-CAST dzięki tej „trójce” święci sukcesy, a przy okazji pomaga też gospodarce trzech województw.

Tu bardzo liczą się relacje

Tu bardzo liczą się relacje

ICT, czyli teleinformatyka, to hit polskich innowacji w ostatnich latach i mocna strona naszej gospodarki. Nic dziwnego, że wśród klastrów wyspecjalizowanych w tej branży nietrudno znaleźć te wybitne. Przedstawiamy dwa, z których każdy działa nieco inaczej.

Dolina niemal jak Krzemowa

Dolina niemal jak Krzemowa

Początki były skromne: chodziło o dostarczanie produktów i usług dla przemysłu lotniczego. Po latach można śmiało ocenić, że Dolina Lotnicza to marka na skalę światową.